You are here

O jagnjićima, sisanju, ovcama, siročićima i medijskim projektima (part two)

SMEDEREVO, 2. avgust 2019 – Modernizovana varijanta čuvene poslovice glasi: „Umiljato jagnje dve ovce sisa, a trećoj priča kako je siroče“. I, kakve sad ima veze ova, makar i osavremenjena, poslovica sa konkursima za sufinasiranje medijskih projekata u Podunavskom okrugu? Ima, itekako. Ako budete imali strpljenja da pročitate što sledi kazaće vam se i ko su jagnjići i ko su ovce.

U prvom delu ovog teksta (objavljenom prekjuče – trebalo je malo vremena da se prikupe, provere i obrade podaci, zato tek sada nastavak) upoznati ste kako je TV Jasenica „posisala“ obe opštine i jedan-jedini grad u Podunavskom okrugu (toliko ih ima, kamo sreće da ih je više…) i prihodovala cirka 10 miliona dinara u okviru konkur(a)sa za sufinansiranje medijskih projekata. Ali nije Jasenica jedina, ima ih još koji su voljeni/cenjeni na sva tri ili barem dva od tri mesta, za bar dva do tri miliona dinara. Recimo SD novine; u Smederevu su dobile 2.250.000, u Palanci 1.010.000 i u Plani 920.000. Zanimljivo da su u Smederevu narečeni iznos zaslužili za projekat „Izmeštanje pruge – od vizije do realnosti“, a da su za projekat sa istom tematikom, barem po nazivu – „Izmeštanje pruge – projekat veka“, „Naše novine“ dobile četiri puta manje – 550.000 dinara. Ali „Naše novine“ su jedno od umiljate jagnjadi po drugom osnovu, teško je sabrati koliko su poslednjih godina inkasirali od grada novca akonto oglašavanja, tako da njima ovi konkursi dođu kao trešnja na vrh šlaga i to ih, ta razlika, verovatno nije previše uzbudila.

Šta tek reći za „Reč Pomoravlja“ a.k.a. TV Plana: u Smederevu 2.500.000, u Plani 2.250.000, u Palanci 1.950.000 – suma sumarum – 6.700.000. Inače, ova privatna firma, sudeći po podacima REM-a, ima više žiro računa (5) nego zaposlenih (3), ali to verovatno tako treba kada ste uticajan medij.

Ili „Open View“ iz Vršca/Beograda tj. portal epodunavlje.rs. U Smederevu – 1.200.000, u Palanci – 1.290.000. U Plani iz neznanih razloga nisu konkurisali. Podsećamo, 2017. godine u Smederevu im je iskeširano 7.000.000 dinara! Kasnije se nakratko digla frka jer nisu opravdali sredstva, odnosno imali su pravdanje samo za 15 vesti. Računica; svaka vest – cirka 4.000 evra! Ruku na srce, priložili su i da su uradili 5 video priloga, koji su, uzgred budi rečeno, nastali između 2011. i 2015. godine, dakle pre nego što je portal uopšte registrovan, a i veze nemaju sa „projektom“. Bilo pa prošlo… Bogu hvala, sada su im date pare, tako da možemo da nastavimo da pratimo šta dalje biva sa Zvonkom zvanim Svinja, kao i ostale slične informacije od značaja za javnost.

Ni nekadašnje perjanice novinarstva u Smederevu nisu zaboravljene; „Naš glas“ i Radio Smederevo. E sad, nema veze što su od istih ostali samo nazivi, od nekadašnjih i u širim a i u krugovima kolega poštovanih medija, sadašnji njihovi naslednici su verovatno takvi po tiražu ili broju čitalaca i slušanosti. Tako bi, kanda, trebalo da bude, to je valjda mera stvari, jer dobili su: Radio Smederevo – u Smederevu 1.200.000, u Palanci 850.000, „Naš glas“ – u Smederevu 600.000, u Palanci 480.000 dinara. S tim što nije baš najjasnije kako će, i gde, pa i koji projekat Radio Smederevo da realizuje, pošto su im odobrena sredstva za onaj pod nazivom „Danas u Smederevu“, a u obrazloženju komisije stoji da je reč o novcu za projekat „Budi ono što zaista jesi: Sruši (ne)vidljive“, a koji će biti realizovan na internet stranici SD portal, Smederevski dnevni portal… Omanji košmar, prilična zabuna. Da li su se nešto zeznuli „medijski stručnjaci“, članovi komisije ili… Koji projekat, ko će i gde da ga realizuje? Ma, nije važno, bitno da su parice tu.

Ima još interesantnih „dobitnika“. Tako je portal sumadijskevesti.com u Smederevu dobio 600.000, a u rodnoj Palanci čitavih 1.100.000. Sve to za dva vrlo različita projekta; prvi je „Znanjem protiv droge“, a drugi je „Znanjem protiv bolesti zavisnosti“. Mada, očigledno ne treba mnogo mudrovati i menjati, jer u Plani im je projekat „Izaberi život – kaži ne drogama“ odbijen. Inače, vlasnik ovog portala je, koliko je nama znano, odavno već u Kini, barem je bio u vreme raspisivanja oba konkursa. Nije Kinez, naš čovek, odnosno žena, na nju glasi firma, mada ni to, da su Kinezi, ne bi bilo od značaja, naprotiv, Kinezi su dobrodošli investitori u Srbiji, mora nešto i da im se vrati.

Da ne bude da su samo veliki, milionski iznosi zanimljivi. Ima đavola i u onim manjim. Tako je, recimo, u Palanci internet sajt, mnogo bi bilo reći portal, jer je sve do juče ličilo, bez namere da vređamo ali što bi naši susjedi rekli, na „dječiji uradak“ u wordpress-u, pod imenom pecatpravde.rs, dobio 200.000 dinara. Međutim, moglo bi se kasti da su i ove, slažemo se – ne velike – no ipak pare dobijene avansno. Što je krajnje neobično, ali svačega ima u odlukama „medijskih stručnjaka“ u komisijama, ko još da prati datume i pogleduje po internetu da li taj koji konkuriše ima i na čemu da realizuje projekat  

Naime, rešenje o dodeli sredstava je doneto 13 juna, a prvi prilog na pomenutom sajtu datiran je na 8. jul. Zarad istine, što bi rekao jedan lokalni političar, domen s ovim imenom je registrovan, taman na vreme, krajem aprila desetak dana pošto je konkurs raspisan,.

Reč dve i o prestoničkim medijima, tačnije „reketu“ koji uzimaju na lokalnim konkursima. Možda izraz „reket“ nekome zvuči preterano, ali kako drugačije nazvati to što Studio B sada već izvesno vreme na lokalu dobija novac za istu emisiju – „Vodič kroz dijabetes“. Na konto ove emisije uzeli su novac u protekle dve godine u 28 opština i gradova, ovoga puta u Smederevu – 1.030.000 dinara. Koliko su novca dobili za tu emisiju u protekle dve godine mogli su pola Srbije da poleče. Inače, uobičajeni iznos kada su prestonički mediji na lokalnim konkursima u pitanju, negde određen, jeste 500.000, ali su Smederevci kada je Studio B bio u pitanju bili široke ruke. Po 500.000 je zato dobio i u Smederevu i u Smederevskoj Palanci internet sajt republika.rs, da se Vlasi ne sete tako se zove portal od, ’aj’ da kažemo – novina poznatih kao „Srpski telegraf“. Tu je i jedno novo ime, izvesni portal volimsrbiju.com, koji je u Smederevu uzeo 300.000, a u Palanci 250.000 dinara, oba puta za isti projekat „Aktuelnosti i afirmisanje kulturno-istorijskih tekovina“. Ma šta to značilo. Ali su zato ’ladno odbijene recimo „Večernje novosti“, da ne pričamo o „Danasu“, tu je već stvar nešto jasnija zbog čega njima (nikako) ne treba dati pare.

Ima toga, nažalost, još. I zato

Nastaviće se…

Skorašnji članci